Prečo reforma verejnej správy?

19. marca 2018, peterrusnak, Nezaradené

Úlohou verejnej správy je dobré spravovanie krajiny.

Z hľadiska súčasného stavu môžeme vnímať 4 kľúčové,  už dobre známe a identifikované, výzvy v oblasti verejnej správy:

 

  1. Zlé vymedzenie území regionálnej samosprávy
    a ich nedokonalé a neúplné kompetencie.
  2. Neefektívna, prepolitizovaná a drahá štátna správa.
  3. Rozdrobená a nedostatočne výkonná miestna samospráva.
  4. Nízky podiel verejných financií na miestnu a regionálnu samosprávu.

 

To, že naša verejná správa je neefektívna  a je priam brzdou rozvoja našej krajiny, nám vyčíta ako OECD, tak aj Európska únia.  Pre štátnu správu je charakteristické, že v nej  často prevládajú politické rozhodnutia a záujmy rôznych finančných skupín nad dodržiavaním zákonov. Pre územnú samosprávu je zas charakteristické, že sa venuje predovšetkým len na dodržiavanie zákonov a nedokáže plnohodnotne využívať samosprávne kompetencie.

V roku 1990 sme sa rozhodli ísť duálnou cestou realizácie správy veci verejných. Za tých 28 rokov sme uskutočnili niekoľko legislatívnych zmien a úprav verejnej správy i územného členenia. Najvýznamnejšie sa uskutočnili v roku 1996, kedy sa uskutočnili zmeny vo vymedzení okresov a v roku 2001, kedy sa zriadila regionálna samospráva. Zrealizovali sa najmenej tri reformy miestnej štátnej správy a niekoľko krát sa novelizovali zákony o obecnom zriadení a o regionálnej samospráve. Tieto zmeny takmer vždy sledovali predovšetkým upevňovanie štátnej moci a prevod neželaných kompetencií zo štátu na územnú samosprávu. Štát sa takto zbavil aj zanedbanej verejnej infraštruktúry a preniesol ťarchu za jej modernizáciou na obce a regióny.  Pritom však sa nepreniesli náležité finančné zdroje. Tak sa územná  samospráva zavalila administráciou a pod ťarchou byrokracie a vo finančnej tiesni sa prioritne venovala len zákonným povinnostiam a neostávali jej kapacity  na riešenie koncepčných samosprávnych funkcií.

Za 28 rokov sme získali dostatok skúseností z fungovaním duálneho systému, spoznali sme  jeho silné i slabé stránky  a mohli sme sa poučiť z chýb. Je už vrcholný a hraničný termín na to, aby sme vykonali zásadnú reformu a zmenu verejnej správy a územného členenia.  Máme na to čas do konca roku 2020, nakoľko po tomto termíne nastane nové programové obdobie EÚ a obmedzia sa zdroje na podporu rozvoja našej krajiny. Budeme viac odkázaní len na svoje vlastné zdroje a nástroje.  Dovtedy by sme mali uskutočniť také zmeny verejnej správy, aby sme ju zreformovali a vytvorili účinné a efektívne štruktúry.

Ak dnes sme v štádiu rekonštrukcie vlády a prežívame krízu štátnych orgánov, nová vláda by mala pred parlament predstúpiť práve s týmto zásadným novým programom, ktorý by mohol naštartovať budovanie dôvery  občanov v štát a jeho orgány. Program zásadnej reformy verejnej správy a územného členenia a zmeny volebného systému, by bol  tou najsprávnejšou, a občanmi najočakávanejšou cestou, k nastoleniu spravodlivosti, obnoveniu stability a budovania právneho štátu.

 

Peter Rusnák

analytik Inštitútu regionálnej politiky