Čo s neefektívnou verejnou správou?

Neuplynulo už ani tak veľa času od volieb do regionálnych samospráv a už je to znova ticho. Ticho okolo zmien územnosprávneho členenia a kompetencií samosprávnych krajov. Počas volieb to bola veľmi rušná téma a politici sa dušovali, že to hneď po voľbách začnú riešiť, aby sa o tom, nehovorilo len každé 4 roky tesne pred voľbami.  No a dnes – zjavne politikom chýba … politická, nielen vôľa, ale hlavne odvaha.

 

Pôvodné regióny SR

O nevyhnutnej potrebe racionalizácie a modernizácie verejnej správy sa to hovorí už dlhé roky. Najvážnejšou brzdou rozvoja spoločnosti i hospodárstva tejto krajiny je, domácimi – ale aj EÚ a OECD odborníkmi označovaná, neefektívna, neúčinná  a nákladná verejná správa.

Problematika spočíva v dobre známych troch kľúčových oblastiach:

  • rozdrobená, nedostatočne kvalifikovaná a kompetenciami preťažená miestna samospráva,
  • zle územne vymedzená a s nedokonalými kompetenciami vybavená regionálna samospráva,
  • neprehľadná, ťažkopádna a neefektívna sieť spolitizovanej miestnej štátnej správy.

Človek sa zamýšľa, prečo teda, keď tak dobre a dlhodobo poznáme, kde sú príčiny, prečo ich nedokážeme riešiť?. Je to len nedostatkom politickej odvahy, či aj pohodlnosťou a neochotou politikov?

Prečo by už mali len zrušiť svoje primárne voličské bunky po obciach – máme tam svojich ľudí, čo nám to pripravia, zorganizujú a keď budeme vo vláde, tak sa im za to odvďačíme. Žiadna politická strana si netrúfne rušiť obce… A pravdu povediac, veru forma zlučovania obcí do nejakých municipalít ani nám nie je nijako blízka a príťažlivá – treba asi inak rozumom pohnúť…(len načo?).

Asi najväčšiu mieru odbornosti a zapojenia širokého okruhu a tímu odborníkov a argumentov si vyžaduje príprava zmeny hraníc a kompetencií regiónov . A to je presne to, čoho sa politici boja, boja sa, že stratia vplyv a kontrolu nad svojimi lokálnymi ambíciami a záujmami a preto nepripustia kvalifikované odborné nezávislé riešenie. Chcú do toho vždy zasahovať a preto aj máme tak nedokonalé a zlé územné vymedzenie samosprávnych krajov a aj preto máme aj také nič nehovoriace kompetencie a zdroje v regionálnych samosprávach. Tento zmätočný nepotrebný územný útvar im vyhovuje…

No a miestna štátna správa – keby to ozaj videl niekto zvonka, aký mi tu máme guľáš-matiáš…! Hádam nie je jeden rezort v tejto krajine, ktorý by mal totožné spádové obvody s úradom iného rezortu a nebodaj, aby mali ešte v tom istom meste aj sídlo… Iné svoje územné obvody má polícia, iné súdy, iné úrady práce, úrady verejného zdravotníctva, hygieny, veterinárnej služby, okresné úrady…  Obyvateľ napr. Revúcej má určité služby v Revúcej, za inou službou musí ísť do Rimavskej Soboty a za ďalšou do Banskej Bystrice… Proste občan nevie identifikovať svoje administratívne centrum, kde nájde svoje všetky potrebné verejné správne služby. A ešte k tomu to správanie úradníkov …a hlavne ich šéfov. Dokážu vydať také rozhodnutie a nariadenia ako si moc želá a nie ako kážu zákony… Verme, že nové obslužné miesta tieto hendikepy postupne eliminujú, no stále nám tu prevláda silný faktor prezamestnanosti, neefektívnosti a vysokej nákladovosti. To sa dá eliminovať len elektronizáciu, zmenou a zjednotením územných obvodov a vysokou profesionalizáciou odborníkov. Len ktorá vláda sa do toho pustí, aby prišla o teplé miestečka pre svoje rodiny a blízkych?

Takže máme tu záver, vláda nebude realizovať ani municipalizáciu, ani meniť hranice a kompetencie regiónov a ani modernizovať a racionalizovať miestnu štátnu správu. A že prečo? 

 

Peter Rusnák

analytik IReP

Inovatívna miestna štátna správa

09.09.2019

V súčasnosti máme 72 okresných úradov, z toho je 49 okresných úradov pre 10 úsekov štátnej správy a 23 ďalších okresných úradov len pre 6 úsekov štátnej správy. Okrem toho má ešte 8 okresných úradov v sídlach krajov 5 ďalších správnych kompetencií. Takže máme spolu 3 typy okresných úradov. V záujme zlepšenia dostupnosti miestnej štátnej správy je [...]

Kvalifikovaná miestna samospráva

10.05.2019

Najdlhšie a najviac komunikovanou a diskutovanou, ale aj politicky najháklivejšou, je vysoká atomizácia a rozdrobenosť obcí. Sú dve zásadné témy racionalizácie a modernizácie miestnej samosprávy: prvá – zlučovať, alebo nie?, druhá – aké veľké majú byť nové miestne územné samosprávne celky. Téma prvá: Zlučovanie obcí do väčších územných celkov (obcí) [...]

Doprava – kľúč ku zvýšeniu kvality života na vidieku

15.04.2019

Banskobystrický kraj je najvidieckejším krajom a patrí medzi dva najzaostávajúcejšie kraje Slovenska. Až 492 obcí (95%) z celkového počtu 516 je podľa kritérií EÚ začlenených medzi typické vidiecke obce a ich rozloha predstavuje 86% rozlohy kraja a žije v nich takmer polovica obyvateľov kraja. Kraj má najväčšiu rozlohu a najnižšiu hustotu obyvateľov zo [...]

Čierny Balog

Okolie Čierneho Balogu sa mení na mesačnú krajinu, lesy sa Horehroncom strácajú pred očami pre mohutnú ťažbu

21.11.2024 08:00

V okolí spustili, kvôli lykožrútovej kalamite, masívnu ťažbu dreva.

Carlo Acutis

Prvý svätec tohto milénia: Pápež kanonizuje mladíka, ktorého označujú za 'patróna internetu'

21.11.2024 07:51

Carlo Acutis, ktorý sa narodil talianskym rodičom v Londýne, bol webový dizajnér.

rokovanie vlády, Kamil Šaško

Padne dohoda s lekármi? Na rade je Šaško. Odborníci: Dal si herkulovské úlohy, Ficova vláda má antireformnú DNA

21.11.2024 07:30

Odborníci si myslia, že vláda nakoniec ustúpi. Viaceré body memoranda sú však podľa nich nesplniteľné a potrebujú aktualizáciu.

Bernie Sanders

Americký Senát zablokoval návrh na zastavenie transferu zbraní pre Izrael

21.11.2024 06:55

Reuters spresnil, že všetky hlasy na podporu rezolúcie pochádzali z radov demokratov.

peterrusnak

Venujem sa regionálnej politike a verejnej správe od roku 1991. Bol som pri tvorbe národných i regionálnych programových dokumentov pre všetky programové obdobia EÚ ako zástupca mimovládnych organizácií. Som spoluzakladajúcim členom Inštitútu regionálnej politiky.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 8
Celková čítanosť: 21331x
Priemerná čítanosť článkov: 2666x

Autor blogu

Kategórie