Čo s neefektívnou verejnou správou?

Neuplynulo už ani tak veľa času od volieb do regionálnych samospráv a už je to znova ticho. Ticho okolo zmien územnosprávneho členenia a kompetencií samosprávnych krajov. Počas volieb to bola veľmi rušná téma a politici sa dušovali, že to hneď po voľbách začnú riešiť, aby sa o tom, nehovorilo len každé 4 roky tesne pred voľbami.  No a dnes – zjavne politikom chýba … politická, nielen vôľa, ale hlavne odvaha.

 

Pôvodné regióny SR

O nevyhnutnej potrebe racionalizácie a modernizácie verejnej správy sa to hovorí už dlhé roky. Najvážnejšou brzdou rozvoja spoločnosti i hospodárstva tejto krajiny je, domácimi – ale aj EÚ a OECD odborníkmi označovaná, neefektívna, neúčinná  a nákladná verejná správa.

Problematika spočíva v dobre známych troch kľúčových oblastiach:

  • rozdrobená, nedostatočne kvalifikovaná a kompetenciami preťažená miestna samospráva,
  • zle územne vymedzená a s nedokonalými kompetenciami vybavená regionálna samospráva,
  • neprehľadná, ťažkopádna a neefektívna sieť spolitizovanej miestnej štátnej správy.

Človek sa zamýšľa, prečo teda, keď tak dobre a dlhodobo poznáme, kde sú príčiny, prečo ich nedokážeme riešiť?. Je to len nedostatkom politickej odvahy, či aj pohodlnosťou a neochotou politikov?

Prečo by už mali len zrušiť svoje primárne voličské bunky po obciach – máme tam svojich ľudí, čo nám to pripravia, zorganizujú a keď budeme vo vláde, tak sa im za to odvďačíme. Žiadna politická strana si netrúfne rušiť obce… A pravdu povediac, veru forma zlučovania obcí do nejakých municipalít ani nám nie je nijako blízka a príťažlivá – treba asi inak rozumom pohnúť…(len načo?).

Asi najväčšiu mieru odbornosti a zapojenia širokého okruhu a tímu odborníkov a argumentov si vyžaduje príprava zmeny hraníc a kompetencií regiónov . A to je presne to, čoho sa politici boja, boja sa, že stratia vplyv a kontrolu nad svojimi lokálnymi ambíciami a záujmami a preto nepripustia kvalifikované odborné nezávislé riešenie. Chcú do toho vždy zasahovať a preto aj máme tak nedokonalé a zlé územné vymedzenie samosprávnych krajov a aj preto máme aj také nič nehovoriace kompetencie a zdroje v regionálnych samosprávach. Tento zmätočný nepotrebný územný útvar im vyhovuje…

No a miestna štátna správa – keby to ozaj videl niekto zvonka, aký mi tu máme guľáš-matiáš…! Hádam nie je jeden rezort v tejto krajine, ktorý by mal totožné spádové obvody s úradom iného rezortu a nebodaj, aby mali ešte v tom istom meste aj sídlo… Iné svoje územné obvody má polícia, iné súdy, iné úrady práce, úrady verejného zdravotníctva, hygieny, veterinárnej služby, okresné úrady…  Obyvateľ napr. Revúcej má určité služby v Revúcej, za inou službou musí ísť do Rimavskej Soboty a za ďalšou do Banskej Bystrice… Proste občan nevie identifikovať svoje administratívne centrum, kde nájde svoje všetky potrebné verejné správne služby. A ešte k tomu to správanie úradníkov …a hlavne ich šéfov. Dokážu vydať také rozhodnutie a nariadenia ako si moc želá a nie ako kážu zákony… Verme, že nové obslužné miesta tieto hendikepy postupne eliminujú, no stále nám tu prevláda silný faktor prezamestnanosti, neefektívnosti a vysokej nákladovosti. To sa dá eliminovať len elektronizáciu, zmenou a zjednotením územných obvodov a vysokou profesionalizáciou odborníkov. Len ktorá vláda sa do toho pustí, aby prišla o teplé miestečka pre svoje rodiny a blízkych?

Takže máme tu záver, vláda nebude realizovať ani municipalizáciu, ani meniť hranice a kompetencie regiónov a ani modernizovať a racionalizovať miestnu štátnu správu. A že prečo? 

 

Peter Rusnák

analytik IReP

Inovatívna miestna štátna správa

09.09.2019

V súčasnosti máme 72 okresných úradov, z toho je 49 okresných úradov pre 10 úsekov štátnej správy a 23 ďalších okresných úradov len pre 6 úsekov štátnej správy. Okrem toho má ešte 8 okresných úradov v sídlach krajov 5 ďalších správnych kompetencií. Takže máme spolu 3 typy okresných úradov. V záujme zlepšenia dostupnosti miestnej štátnej správy je [...]

Kvalifikovaná miestna samospráva

10.05.2019

Najdlhšie a najviac komunikovanou a diskutovanou, ale aj politicky najháklivejšou, je vysoká atomizácia a rozdrobenosť obcí. Sú dve zásadné témy racionalizácie a modernizácie miestnej samosprávy: prvá – zlučovať, alebo nie?, druhá – aké veľké majú byť nové miestne územné samosprávne celky. Téma prvá: Zlučovanie obcí do väčších územných celkov (obcí) [...]

Doprava – kľúč ku zvýšeniu kvality života na vidieku

15.04.2019

Banskobystrický kraj je najvidieckejším krajom a patrí medzi dva najzaostávajúcejšie kraje Slovenska. Až 492 obcí (95%) z celkového počtu 516 je podľa kritérií EÚ začlenených medzi typické vidiecke obce a ich rozloha predstavuje 86% rozlohy kraja a žije v nich takmer polovica obyvateľov kraja. Kraj má najväčšiu rozlohu a najnižšiu hustotu obyvateľov zo [...]

NEPOUZ, Dubaj, Spojené arabské emiráty

Varovanie klimatickej krízy: teploty v Emirátoch lámu rekordy, krajina sa pečie v 51,6 stupňov Celzia

24.05.2025 18:00

V správe, ktorá sa zamerala na šesť krajín vrátane SAE, sa konštatuje, že tento región sa otepľuje takmer dvakrát rýchlejšie ako je celosvetový priemer.

SR polícia Martin prepadnutie sudkyňa ZAX

Dve ministerstvá nakupujú ponožky a termooblečenie za viac ako dva milióny eur

24.05.2025 16:30

Dodávateľ musí oblečenie dodať v rôznych termínoch.

Austrália snemovňa siete sociálne deti zákaz

Generácia Z: Digitálni domorodci, no naivní spotrebitelia. Mladí Slováci nerozoznajú politickú reklamu na internete – čo ešte odhalil výskum?

24.05.2025 15:15

Výskum Fakulty masmediálnej komunikácie UCM v Trnave ukázal mnohé nedostatky mladých ľudí v online priestore.

peterrusnak

Venujem sa regionálnej politike a verejnej správe od roku 1991. Bol som pri tvorbe národných i regionálnych programových dokumentov pre všetky programové obdobia EÚ ako zástupca mimovládnych organizácií. Som spoluzakladajúcim členom Inštitútu regionálnej politiky.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 8
Celková čítanosť: 21911x
Priemerná čítanosť článkov: 2739x

Autor blogu

Kategórie